Tilcara, Jujuy, Arjantin

24 Şubat Cuma, 2017
Purmamarca, Jujuy

Purmamarca’da Peru’da tanıştığım Celeste ve Giselle Tilcara için çadırlarını vermeyi teklif edince beraber Tilcara’ya gittik. Tilcara Purmamarca’dan daha büyük. Gittiğimizde bir cafe bulduk oturduk. Tilcara’da en büyük sorun internet olmaması. Cafe Makoka çok güzel bir ortam. Kahve 35 Peso internet de fena değil. Benim çadırı  kilise önünde plazadan yürüyerek 2 blok campinge kurduk.

Daha sonra karnaval havası başladı. Herkesin elinde köpük sprey ve boyalar ellerinde fernet bira öğlenden sarhoş havası var.

Kilisenin orada Pitbull restoranda yemeğimizi yedik. Menu 70 peso cok doyurucu degil ama arjantinde yemek çok pahalı olduğu için yeterli. Akşamın olmasıyla bir anda şiddetli bir soğuk başlıyor. Akşam 10:00 da kendimi çadıra atıyorum. Kampinde herkes barbekü yapıyor sonuna kadar müzik açık. Biraz piknik havasından gerilsem de uykuya bırakıyorum kendimi.
25 Şubat Cumartesi 2017,

Sabah gece konakladığım kamping sakinlerinin gürültüsüyle uyandım. Akşam üşüyerek yattığım için telefonu şarj etmek hiç aklıma gelmedi. Saatin kaç olduğuna da bakamıyorum tabii. Kampın üst köşesinde sabah matelerini içerek kahvaltı yapan arjantinlü komşularıma günaydın dedikten sonra saati sordum. Saat 08:30.. Hemen mate ve meyvalu tart uzattılar. Yemeye başladım. Bir yandan sohbet ediyoruz türk olduğumu öğrenince ilgilerini çekti. Dizilerden sohbet başladı. Bir saat sonra telefonumu şarj etmek için Cafe Macocayu bulmak için yola çıktım. Plaza küçük ama caddeler birbirine benziyor o yüzdenbir kaç tur attım. Cafeye vardığımda saat 10:00 olmuştu. Double cortado isteyip telefonu şarja taktım. Klasik kitabım Orhan Pamuk Yeni hayat romanımı çıkardım. Wifi için girişimde bulundum ama çekmiyordu. Bir ara ön masada oturan bayana sordum. O da çekmediğini söyledi. Diğer masada oturan orta yaşlı bir erkek de çekmefiğini söyleyince masama dönüp kitabıma gömüldüm. Biraz sonra ön nasadaki bayan gidince hemen pencere önündeki masaya taşındım. Bu arada taşınmam ile ilgili yorum yapınca yan masa sohbeti yapnaya başladık. Sohbet koyulaşunca baktık olmuyor, benim nasaya davet ettim. Pedro, Buenos Aires ve Tilcara’da taşıyornuş. Önceden inşaat mühendisliği epitimi almış ama sevmemiş. Örgü üzerine bir fabrika kurmuş. Oldukça esprili ve zeki birisi. Sohbet koyulaştıkça koyulaştı. Evinde misafirleri varmış bir saat sonra benim kahve hesabımı da ödeyerek ayrıldı. Ben kendime ve kitabıma geri döndüm.Bir saat geçnedi ki Pedro bir baktım elinde makarna poşetleri eve gidiyormuş, benim hala oturduğumu görünce bir cola ısmarladı ve içip kayboldu. Kampa geri dönüp, soğuk suyla duşumu aldıktan sonra Pucara antik kentini ziyaret etmek için yürümeye başladım. Öğleden sonra 3:00 olmuştu. Pukara geçişi önce bir köprü geçmek gerekiyor. Antik kent girişi paralı imiş. Yabancılar için 100 oeso yazınca bir an şok oldum. Görevliye emekli indirimi yok mu dedim. O da sağolsun arjantinli ücretinddn 50 soles aldı. Tabii çok mutlu oldum.

Akşam saat 22:00de Pedro ile Cafenin önünde buluşmak için sözleşmiştik. O saate kadar dinlendikten sonra Cafeye gittim. Bir yerde oturıp, şarap içtik Pedro kampinge kadar bana eşlik ett. Vardığımızda  güvenlik arkadaşlarımın geldiğini söyledi. Ne demek istediğini çok anlayamadım. Sabah çadırımı toparlayıp, çimlerin üzerine oturdum ki çadır komşularım kahvaltıya çağırdı. Sofrada ne var ne yok önüme koydular. Öğlene kadar vakit geçirdikten sonra onlar Pucara ziyaretine, ben Celeste ve giselle gelmeyince cafeye gittim. Wifi ile wstsup mesajlarıma baktım ki gece 02:00 de Salta ya gitmişler. Bir an şok geçirdimvdiyebilirim. Çadırı ve uyku tulumunu bana bırakmışlar. Onlara göndermemi istiyorlar. Benim de o kadar şeyle seyahat etmeme imlan yok. Salta’dan San Juan’a doğru yola çıktılar bağlantı kesildi. Çaresiz  kampinge döndüm. Komşularım dönmüştü anlatınca yardım etmek istediler. Lucha arabayla götürebileceklerini söyledi. Daha sonra pizza ve empanada almışlar sofrayı kurdular.

Hep beraber yedik daha sonra Salta’ya gitmek için otostop yapmak üzere yola çıktım. Şansımdan yatım saat içinde bir araç geldi Jujuy’a gidiyornuş. Yol San Salvador de Jujuy’a yöneldi.

PUCARA ANTİK ŞEHRİ

Pucara, Tilcara harabeleri, inka öncesi dönemine ait ve Antik kentin yaklaşık 10.000 yıllık bir geçmişi olduğu söyleniyor. Tilcara dışında  bir tepe üzerinde kurulan antik şehir, konumun seçilmesinin nedeni Quebrada de Humahuaca’nın bir uzantısı olması ve  geniş bir manzaraya sahip olması açısından stratejik olarak kolayca savunabilir olması nedeniyle seçildiği söyleniyor.

Güçlendirilmiş kasaba 12.yüzyılda ilk olarak bölgeye gelen  Omaguaca kabilesi tarafından yaptırılmış.Bunlar,  tarım, dokuma, seramik konusunda uzmanlaşmış, ahrıca iyi savaşçılardı. Pucara zamanında  askeri ve idari merkez olarak görev yapmış. Şehir 61.000 m2 alanda  alçak kapıları, penceresiz kate biçimli küçük yaş evlerde yaşayan 2.000 kişiye ev sahipliği yapmış.

Şehir hayvanlar için alan ve dini törenleriçin mezarlar içeriyor.

15.yüzyıl sonlarında Tupac Inca Yupanqui yönetimindeki incalar tarafından fethedildi.Inkaların hakimiyeti 1536 yılında ispanyolların gelmesiyle sona erdi.

Tilcara’da plazada olan müzeyede aynı biletle giriş yapılıyor. Müzede antik kentten çıkartılan eserler bulunuyor.