Lençois Maranhenses

Tamamiyle tesadüfen ziyaret ettiğim Lençois Maranhenses”in gelmeden önce bu kadar büyüleyici olduğunu bilmiyordum. Benim için sadece özellikli bir yerdi. fotoğraflarını gördüm, ama fotoğraf yaşamadan bir şey ifade etmiyor.
26 Haziran Pazar günü Avustralyalı gezgin Daniel ile Jericoacoara’dan geldik.

Barreirinhas’a vardığımızda öğleden sonra 16:00 civarıydı. Hostelin adı la casa de Professor, hiç yer yok sadece hamak ve çadır kampı mümkün dediler. Benim.çadırım olduğu için kabul ettim, Daniel de hamak da yatmayı.

Hostel sevimli çeşitli kurallarında var.
Barreirinhas küçük bir yer olunca Jericoacoara da tanıştığım Gabriela yı da hostelde görüyorum. Akşamüstü bir şeyler yemek için dışarı çıkıyoruz. Şehir Nehir kenarında kurulmuş, bir tarafında da mili parkın girişi var. Banco de Brasil ve Bradesco bankaları var. Bunlardan para çektiğiniz de ayrıca ücret de ödemiyorsunuz. Burada yaklaşık 15 real bir şeyler yemek mümkün, her tabakta mutlaka pilav ve fasulye var.
Burada yemekleri oldukça tuzlu yapıyorlar yediğim hiç bir şey bana güzel gelmiyor.
Bir şeyler yiyip dönüyoruz mutfakda otururken Brezilyalı José ile sohbet ediyoruz o da işini bırakıp seyahat edenlerden, para kazanmayı degil para harcamayı hedeflemiş. Orhan Pamuk’un kitaplarını okumuş. Sessiz ev kitabında Türkiyenin batıya doğru değişim sürecini detaylarıyla anlatıyor. Beraber yoğurt yiyoruz. Onlar ertesi gün Atins’e geçiyorlar.
2. GÜN PAZARTESİ
çadırda uyumanın güzel yanı sabah 07:00 olmadan güneşin ışığı ve ısısıyla gözlerini açıyorsun. 07:30 olmadan taze kahve kokusu çadıra kadar geliyor artık durmanın imkanı yok. Kahvaltı meyva ağırlıklı muz goiaba elma gibi meyveler, tereyağ, muz reçeli taze ev ekmeği sütten oluşuyor. Tabii telefon olmayınca masada bol sohbet oluyor. Kim nereden gelmiş nereye gidiyor genelde turlar sabah 09:00 da hostelden alıyorlar. Kahvaltı 09:30 da bittiğinde kimse kalmamış oluyor.Kahvaltı sofrası sohbet için çok uygun. Ben sabah tembellik yapıp öğleden sonra tura gitmeyi tercih ettim. Öğleden sonra 14:00 de Laguna Azul turuna gittim. Şansımdan hostelden Belçikalı bir genç de geliyor, hep pozitif gülümsüyor, bir düğün töreni için gelmiş Brezilyaya çok takdir ediyorum 1000 Euro üzerinde bilet parası vermiş. Keyifli bir tur oluyor. Rehber gölcükleri yağmur sularıyla oluştuğunu anlatıyor. Maalesef en son 2 yıl önce çok yağmur yağmış ve 2009 dan itibaren yağış oranları düştüğü için göller küçülüp aralarına ilk önce bitki olan kum köprüleri olmuyor daha sonrada rüzgarın getirdiği kumlar ile bu kısımlar tepecik haline geliyormuş. Daha sonra güneşin batışı için bir yerde bekledik ve buradan araçlarımız binip dönüşe geçtik. Kumların üzerinde Toyota 4×4 ler oldukça dans ederek gidiyor. Şehre vardığımızda oldukça sö ve yorgunduk. Belçikalı genç ile yemeğe gidelim dedik pek Fazla seçenek olmadığı için Gaucha adında restorana gittik, çok fazla seçenek yok çok memnun olmasam da bir şeyler söylüyorum. Yedikten sonra hostele dönüyoruz.
3.Gün Salı
Sabah uyanıp o gün Atins e gitmeye karar veriyorum. Eşyalarımdan bir kısmını hostelde bırakıyorum. Saat 10 da Toyota 4×4 paylaşımlı araçlar gidiyormuş, adresten almadıkları için hareket adresine gidiyoruz. Atins yolculuğu çok güzel geliyor yol boyunca geçtiğimiz evlere gördüğüm çocuklara el sallıyorum. Toyota 4×4 arkasına anki koymuşlar müziğin ritmi rüzgarla dans ediyor, kamyonet kumda dans ettikçe bir o yana bir bu yana devriliyor pek bir şeyi umursamıyor özgürleştiğimi hissediyorum.

Atins’e varıyoruz. Ben camping düşünüyorum ama sürücüler adres istediği için Daniel ile birlikte hostel Tia Rita nın önünde iniyorum çadır yerini 30 Real diyor biraz pahalı ama José ve diğer arkadaşlar da orda kalınca ben de orda kalmaya karar veriyorum. Daga sonra José Claduia Daniel hostelin karşısında ki restorana gidiyoruz. Balık yemeğe karar veriyoruz biraz pahslı ama denemek istiyorum José genel olarak kazanmayı değil para harcamayı felsefe haline getirdiği için zaten balık tercih ediyor. Ben sonuçtan memnun kalmıyorum tuzlu ve soslu Balığın tadını alamıyorum.

Daha sonra 15:00 de bir tura gideceklermiş ben de katılıyorum gölde yüzüp

oldukça keyifli vakit geçiriyoruz. Yine bir güneşin batışı ritueli

ve daha sonra bir lokantaya gidiyoruz Oranın karidesi meşhurnuş. Bana görüntüsü hiç güzel gelmiyor hem öğrenin yemeğini daha hazmetmemiş durumdayım. Hostele vardığımızda oldukça yorgunuz ancak çadırı kurup uyuyorum. Sabahın ilk ışıkları ile uyansam da biraz daha bekleyip daha sonra kahvaltıya oturuyorum. Kahvaltı genel olarak meyva tapioca tereyağdan oluşuyor. Kahve en güzel tarafı Brezilyada kahveye doyamıyorum. Hava çok sıcak öğlen 14:00 de tekneyle Barreirinhas’a döneceğimiz için sahile doğru yürüyorum. Sahilde 3 -5 kişi var ve oldukça sıcak hostele dönüp duş alıp çadırı topluyorum ç. Saat 14:00 de hostelden arabayla bizi sahile bırakıyorlar.

Nehir boyunca yağmur ormanlarının arasından yolculuk oldukça keyifli
Barreirinhas 5.Gün
Bugünü sakin geçirmek istiyorum hostelde otururken İsrailli bir genç kız geliyor Uçak ile Lençois turu yapacaklarını fiyatın kişi başı 200 Real olduğunu söylüyor. Ben de kararsız kalıyorum. Biraz düşündükten sonra gitmeye karar veriyorum.
Öğleden önce bir gün önce pişirdiğim patlıcan yemeğini buzdolabında arıyorum bulamayınca Professor” A soruyorum daha sonra anlaşılıyor ki Professor benim yemeği mutfak tabanlarına dolaba koyduğum için atmış buzdolabının üzerindeki yazıyı bana gösteriyor. Ben de çok dikkat etmediğimi belirtiyorum. Bu olay beni üzüyor neredeyse ağlama moduna geliyorum. Professor gelip özürdiliyor ve para çıkartıyor ben de para meselesi değil diyorum. Uçak turundan sonra salata yapıyorum akşam için avakado ile.
Bizi kaptan gelip alıyor 12 gibi doğru havalimanına gidiyoruz küçük bir alan. Uruguay’lı bir genç erkek, Israilli kız türk temsilcisi kaptan Brezilyalı tam bir ekip oluşuyor. Uçuş yaklaşık 40 dakika sürüyor ama coğrafyayı yukarıdan izlemek çok keyifli. Bir tarafta Atlas Okyanusu diğer tarafta çöl gölcükleri bir taraf inanılmaz orman içinden geçen Nehir.

Uçak turundan sonra salata yapıyorum akşam için avakado ile. Akşam yemeği böylece bitiyor.
6.gün
Bugünü öğleden sonra Lagoa Bonita giderek değerlendirmek istedim sanırım son günüm tur rehberinin hiç açıklama yapmaması turun büyük çoğunluğunun yolda geçmesi geriye sadece yarım saatlik yüzme ve güneşin batışını seyretmek kalıyor. Bir haftaya yakın bir yerde kalmak mekana karşı sahiplenme duygusu getiriyor. Öğlen tura gelmeden önce yemek hazırlamak isteyince domates ve doğanlar dolapta bulamıyorum gönüllü genç üzerine etiket yazılmasına atıyoruz diyor. Benim anlamadığım çocuk her şeyi bırakmış daha 24 saat olmadan benim domatesleri atmış.

Lençois MaranhesesGenel Bilgi
Brezilyanın kuzeydoğusunda yer alan Lençois Maranhenses diğer adıyla çöl gölcükleri  eşi benzeri olmayan cennet gibi bir yer bir Bir tarafında Atlas Okyanusu diğer tarafında Amazon yağmur ormanları ve nehirler arasında kalmış bir çölün yılın belli aylarında yoğun yağışlarla oluşturduğu gölcüklerden oluşuyor. Lençois Maranhenses Milli Parkı derin mavi göllerle ve beyaz kum dune tepecikleriyle kaplı 300 km2’lik bir alanını ve kıyı şeridinin 50 km’sini oluşturuyor. Yağış olmadığı zaman buharlaşma ile göller kuraklaşıyor yağışla birlikte göller çeşitli balıklar, deniz tarağı ve kaplumbağa türleriyla dolduğu söyleniyor.. Burayı gizemli kılan özellik ise göllerin meydana gelmesiyle yaşamın hiç yok olmamış gibi tekrardan devam etmesi.. En son 2009 da yogun yağış aldığı için göller yavaş yavaş kuraklaşmaya başlamış Çöl gölcükleri arasında yalınayak yürürken saçlarım çöl rüzgarında savrulurken inanılmaz gökyüzü ve dune sonsuzluğu içinde kendimi hiç olmadığı kadar mutlu ve özgür hissettim. Gerçekten böyle bir duygu yaşamak istiyorsanız görülmesi gereken yerler listenize alın derim.
Nasıl  Gelinir ?
Iki seçenek var birisi içeride kalan milli parkın girişinin yanında Barreirinhas diğeri Atlas Okyanusu kenarında Atins köyüne gitmek. Ben Barreirinhas’ı tavsiye ederim. Burada biraz kalıp bir kaç günlüğüne Atins’e geçebilirsiniz.

Benim Barreirinhas’a ulaşımım Fortaleza Jericoacoara ve Oradan 4×4 kiralık araçlarla Barrerinhas’a ulaşım ile oldu. Araçlar 4 kişi alıyor yaklaşık 1200 Real e gidiyorlar. Bir kaç yerden sorup pazarlık yapmak gerekiyor.
Buraya daha ekonomik nasıl Gelinir?
ISTANBUL   Sâo LUIZ arası uçak bileti daha sonra Sâo Luis’den transfer araçlarıyla veya otobüslerle Barrerinhas’a ulaşım sağlanır. Transfer araçları 50 Real sizi adresinize kadar  ulaştırdığı için daha ekonomik ve konforlu olacaktır.  Halk otobüsleriyle daha ucuza gelişebilir ama Sâo Luis de terminale ulaşım düşünüldüğünde transfer araçla gelmek daha ekonomik görünüyor.
Konaklama
Barreirinhas’da tavsiye edeceğim bir hostel var. La Casa de Professor,  hostelde paylaşılan odada yatak, hamak ve çadırda konaklamak mümkün. fiyatlar yatak 40 Real, Hamak 30 Real, Çadır yeri 15 Real bu fiyatlara kahvaltı dahil. Hostelin en belirgin özelliği oldukça fazla kuralının olması, en ilginci hostelde kahvaltıda cep telefonu bulundurmak yasak, böylece büyük bir masa etrafında kahvaltıda güzel bir sohbet oluyor. Ayrıca sakın buzdolabına etiketsiz bir şey koymayın hemen atıyorlar hatta yaptığım yemeği bile atmışlar. Neyse ben çadır kurdum burada bir hafta kaldım.

Burada Nasıl Gezilir

Burada iki göl var ;Laguna Bonita, Laguna Azul

Uçak turu ve Atins, ayrıca 3 günlük trekking turları

2 Comments Add yours

1. Yazılarınızın hepsini bir anda bitirmemek için her gün bir tanesini okumak gibi kendimce bir yöntem buldum. ☺️ Kumulların içindeki o göletler çölde birer “vaha” gibiler, tıpkı ulasinca bütün sıkıntılarımızın bitecegine inandigimiz hayallerimiz gibi ☺️ Teşekkürler tekrar ☺️✋🌻🌸

1. Yorumunuza çok teşekkür ederim 😊 Lençois benim en çok etkilendiğim yer ve bir hafta kaldim aynı zamanda çadırımı kurdum. Hem Atlas okyonusun kıyısında hem nehir hem çöl hem gölcükler ve güzel bir rüzgar. Gitmesi biraz zor ama gidince değiyot. Görüşünüze katılıyorum dune üzernde çölde yalınayak yürünüyor hava 40 derece olmasına rağmen serin bir rüzgar esiyor ve sonsuzluk ve özgürlük hissi etkiliyor. Çok teşekkür ediyorum 🌼❤